"Bersama berkhidmat untuk ummah. '' Sampaikanlah daripadaku walaupun sepotong ayat '' -al hadith-

Tuesday 12 February 2013

NASIHAT BERHARGA DARI SHEIKH SAYYID SHALTUT KEPADA PENUNTUT ILMU


بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله وآله وصحبه ومن والاه
Assalamualaikum sahabat-sahabat yang dirahmati Allah, moga anda semua sihat dan ceria bersama keluarga dan rakan-rakan di mana jua anda berada. Alhamdulilah kali ini saya berkesempatan untuk berkongsi dengan anda beberapa nasihat daripada ulama Mesir yang saya catat sewaktu dalam kelas beliau di masjid Al Azhar Kaherah.

Nasihat-Nasihat Emas daripada yang mulia Sheikh sayyed shaltut

Antara nasihat2 emas daripada yang mulia Sheikh Sayyed Shaltut dalam kelasnya malam tadi berkenaan Usul Fiqh (syarah matan waraqat al juwayni):

a) Paling penting bagi orang yang menuntut ilmu ialah manhaj.


  • mempelajari manhaj ilmu itu melalui lisan guru2 mereka dalam kelas2, dan dengan manhaj itu akan membentuk sahsiah orang yang menuntut ilmu, malah apabila ilmu itu sudah matang dalam dirinya, dia mampu mengaitkan suatu ilmu dengan ilmu2 yang lain.

  •  Apabila kita mempelajari kitab2 turath para ulama, kita sebenarnya mengambil manhaj mereka dalam ilmu tersebut, kata Sheikh rasailah manhaj mereka, fahami dan kuasai, bukannya zaman dan masa mereka (sebab zaman berubah2, zaman sekarang tak seperti zaman dahulu)

b) Mempraktik agama dengan menguasai ilmu suatu yang berbeza,


  •  Bukan semua orang yang mempraktik agama itu berilmu, mempraktik agama memang kewajipan tapi ilmu dan ulama suatu perkara yang lebih luas daripada mempraktik agama (jawapan kepada mereka yang hanya bangga cukup amalan mereka solat 5 waktu di masjid dan janggut panjang serta berjubah dah cukup hebat, rasa lagi hebat dari ulama2 dan sibuk mencari kekurangan ulama, tak belajar, dan hina2 mereka)

  • Contohilah ulama2, ambillah akhlak mereka sebagai perhiasan diri, jangan berkata buruk tentang ulama, ulama2 hebat semuanya bekerja dalam diam, tak nak orang ramai tahu khidmat mereka, mereka bersabar dalam mendidik, memberi ilmu, dan layak dipuji oleh anak2 murid walaupun mereka tak pernah minta untuk dipuji, dan mereka orang yang paling banyak dikutuk oleh musuh2 mereka, tapi kesan mereka akan kekal selepas ketiadaan mereka, dan suara2 kutukan musuh2 mereka akan pergi menghilang seolah2 tak dikenali.

  •  Penting bagi setiap yang mempelajari ilmu untuk mengetahui pengenalan ilmu kerana dengan pengenalan akan membawa dia kepada gambaran umum dalam ilmu tersebut dan membawa dia kepada kefahaman yang mendalam dalam ilmu tersebut.

C) Usul fiqh dan fiqh adalah dua ilmu yang berbeza tetapi saling berkaitan dan saling memerlukan antara satu sama lain malah tak boleh dipisahkan kerana Faqeh memerlukan Usul untuk 
memahami cara memetik hukum dari nas dan Usuli memerlukan feqh untuk mempraktikkan kaedah2 yang ditetapkan dalam bahagian2 dan masalah2 feqh. 

kesimpulan

Ulama-ulama selain mengajar matapelajaran, mereka juga memberi nasihat dan melalui nasihat mereka mendidik. Moga Allah sentiasa memelihara mereka ameen.


"Ya Allah jadikanlah diriku dan rakan2ku semuanya di kalangan orang2 yang istiqamah dalam memahami ilmuMu. Ameen".

Moga bermanfaat. Wallahu a'lam.

No comments: