"Bersama berkhidmat untuk ummah. '' Sampaikanlah daripadaku walaupun sepotong ayat '' -al hadith-

Wednesday 13 February 2013

JOM MUHASABAH DIRI



 بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله وآله وصحبه ومن والاه واتبع هداه
    Kali ini saya ingin membawa sedikit artikel yang saya kira sangat memberi motivasi dan pengajaran kepada kita betapa hebatnya akhlak para ulama dahulu. Kenapa nak bawa? Kenapa mereka? Kerana merekalah pewaris para anbiya, dan nabi -sallallah alaih wasallam- pernah bersabda:

إن العلماء ورثة الأنبياء إن الأنبياء لم يورثوا دينارا ولا درهما إنما ورثوا العلم فمن أخذه أخذ بحظ وافر (رواه الترمذي وغيره)
 Maksudnya: Sesungguhnya para ulama itu adalah pewaris para nabi (anbiya), dan sesungguhnya para nabi itu tidak mewarisi dinar dan juga tidak mewarisi dirham (tidak mewarisi harta), Sesungguhnya mereka (para nabi) itu hanyalah mewarisi ilmu, maka barangsiapa yang mengambilnya dia telah mengambil suatu peluang yang sangat besar. (Hadith riwayat Tirmizi dan selainnya)

    Inilah artikel yang dimaksudkan hasil coretan ustaz Dr Hj Zahazan, seorang ustaz yang saya kira sangat memberi manfaat besar dalam dunia dakwah di Malaysia dengan kelas tafsirnya di radio IKIM, rancangan Jejak Rasul, Penasihat Telaga Biru dan telah berjaya mengeluarkan majalah-majalah islamik yang sangat ilmiah dan juga buku-buku agama yang sangat bermanfaat, moga Allah meramaikan lagi seorang ustaz seperti ustaz Dr Hj Zahazan insyaAllah. Saya memetiknya dari facebook beliau yang saya rasa anda semua pasti ketahui. 

Jom baca J

Mereka melihat dengan mata hati, kami melihat dengan mata nafsu ...

    Pada suatu hari, al Imam Ash Shafi'e duduk bermuzakarah dengan gurunya,pakar fiqh ulama besar dan terbilang dalam mazhab Hanafi,iaitu al Imam Muhammad bin Hasan al Syaibani, tiba-tiba tampil seorang yang asing ke dalam masjid. Imam Al Syaibani bertanya kepada anak murid yang disayanginya,pada hematmu apakah kerjanya hamba Allah itu? Shafi'e ra menjawab; mungkin dia bekerja sebagai tukang kayu. Al Syaibani berkata, aku merasakannya seorang guru. 

    Tak lama kemudian selepas solat, seorang muslim yang asing tampil ke hadapan dua orang tuan guru ini memperkenalkan dirinya, bahawa dia orang asing di Baghdad, sebelumnya dia adalah tukang kayu di sebuah kampung yg terpencil, tapi akhirnya menghargai ilmu yang ada, dia bertekad mengubah kepada profession yang baru iaitu utk menjadi guru di sebuah sekolah di Baghdad yang dibangunkan oleh seorang saudaranya .
(Petikan dari kitab ash Shafi'e oleh al Imam Abu Zuhrah )

  • SubhanalLah !!! Mereka mempunyai firasat ( pandangan mata hati ) yg tepat hasil dari riyadhah ruhaniyyah ( pendidikan ruhani yg konsisten & mujahadah ) 

"Ya Allah kurniakan utk kami murabbi yg mursyid yang dapat menunjukkan kami jalan keredhaanMu utk keselamatan dunia & akhirat kami ".. 

Gambar di bawah hanyalah hiasan ; kuliah tafsir di masjid Rusila, Marang, oleh Tn Guru Dato Seri Hj Ab Hadi Awang,dihadiri oleh ribuan muslimin termasuk mantan mufti Perlis yg juga naqib kami masa di Kisas, Prof Madya Dato Dr Mohd Asri Zainul Abidin.


Ulasan saya (blogger):

    MasyaAllah hebatnya ustaz Dr Asri hadir kuliyah Tuan Guru Hj Hadi Awang, inilah akhlak para ulama yang diwarisi, walaupun kedua-dua mereka orang yang berilmu tetapi mereka boleh datang majlis ilmu ulama lain walaupun pelbagai tomahan dan cercaan yang dilemparkan kepada ustaz Dr Asri (MAZA), saya tak nak komen tentang hal tersebut, bukan MAZA sahaja, malah hampir ramai ustaz-ustaz yang famous (termasuk ustaz Zahazan, Tuan Guru Hj Hadi) tidak terkecuali mesti ada yang diaibkan, atau dicari kekurangan dan kesilapan mereka.

     Inilah musibah zaman sekarang orang tak nak ambil faedah daripada ulama orang dah mula nak menilai dan komen serta memberi pandangan buruk kepada ulama. Terimalah padahnya orang-orang yang ringan mulut mencaci para ulama.


Jangan Menyebut Aib, Mencerca, Mengutuk Para Ulama

Al Imam al Hafiz Ibnu A'sakir rahimahullah salah seorang ulama besar hadith dan sejarah, yang telah mengarang puluhan kitab-kitab muktabar dalam ilmu Islam, pernah berkata:
"Ingatlah wahai saudaraku moga engkau dirahmati Allah Taala, bahawa barangsiapa yang menggunakan lidahnya untuk menyebut kekurangan dan aib para ulama, maka Allah Taala akan membalasnya dengan mematikan hatinya sebelum datang kematiannya yang sebenar".

"Ya Allah jadikanlah kami di kalangan hamba-hambaMu yang berakhlak mulia ameen "

Semoga kita mengambil i'brah dan pengajaran daripada kisah di atas.
Wallahu a'lam.

No comments: