"Bersama berkhidmat untuk ummah. '' Sampaikanlah daripadaku walaupun sepotong ayat '' -al hadith-

Sunday 20 January 2013

NASIHAT & MUHASABAH BUAT DIRI & TEMAN-TEMAN

   Baru ni berbual dengan seorang ustaz, dia senior dan dah lama di Mesir dan lepas berkenalan saya mintak nasihat dari beliau dan beliau banyak memberi nasihat yang berharga antaranya:


      

    Beliau mengatakan jika seorang pelajar agama tidak fasih membaca Al Quran dan tidak berusaha menghafal walau sejuzuk dari Al Quran adalah suatu perkara yang sangat memalukan kerana Al Quran adalah asas pegangan hidup kita. Mesti ikhlaskan niat baca Al Quran dan niat juga untuk mengamalkannya. Hafal bukan kerana exam tapi hafal untuk dijadikan hujjah dan dalil serta untuk diamalkan dalam solat. Subhanallah.

   Moga kita sama2 usaha untuk memperelokkan bacaan Al Quran kerana Al Quran adalah pegangan kita. Baca dan pelajari isi kandungannya. Mudah2an kita tergolong di kalangan orang yang Al Quran menjadi saksi kebaikan ke atasnya dan bukan saksi keburukan insyaAllah ameen.

اللهم اجعل القرآن حجة لنا لا حجة علينا

2) JANGAN MENGGATAL & SEGERA NIKAH

   Dia menasihati saya jika saya dah jumpa seseorang yang baik untuk dijadikan calon maka berusalah untuk segera menikahinya dan jangan main2 dan menggatal dengan perempuan. Dia bagitahu jangan terkejut memang ada kes ustaz ustazah ber'abang' 'adik' bermanja2 masa sms dan telefon berjam2 sampai lewat malam dan benda tu biasa kat sini.

kesimpulan


   Subhanallah, jom kita sama2 jauhkan diri dari 'fenomena' tersebut. InsyaAllah akan saya akan ikut nasihat beliau yang sangat bermakna dan terus terang. Kalau nak sangat, kahwin je kan, kat Mesir ni ramai kahwin, insyaAllah Allah beri rezki dan masa tu dah halal semuanya. :)


Wallahu a'lam.

No comments: